NASA anticipează inundaţii majore ca efect al schimbării traiectoriei Lunii și a încălzirii globale

17 Iul 2021 | scris de Ioana Sorescu

NASA anticipează, în cel mai recent studiu publicat, că în urma schimbărilor climatice şi al mişcărilor orbitale ale Lunii, fenomen ce se produce ciclic, la intervale de secole, Terra se va confrunta cu o serie de inundaţii majore.

Potrivit NASA, Pământul se va confrunta cu inundaţii mai severe ca niciodată în zonele de coastă, care vor fi provocate de un efect combinat al schimbărilor climatice şi al mişcărilor orbitale ale Lunii.

Conform oamenilor de știință, problemele vor începe în 2030 şi vor ţine un deceniu întreg.

”La mijlocul anilor 2030, fiecare coastă a SUA va experimenta inundaţii cu maree în creştere rapidă, când un ciclu lunar va amplifica creşterea nivelului mării cauzat de schimbările climatice”, scrie NASA.

Luna controlează fluxul şi refluxul mărilor şi oceanelor, dar în circa 10 ani, din cauza modificărilor naturale ale orbitei sale, îşi va schimba orientarea faţă de planetă.

Satelitul natural al Terrei va ajunge într-o poziţie în care va mareea va fi accentuată. La acest fenomen se va adăuga nivelul în creştere al mărilor şi oceanelor, cauzat de încălzirea globală, ceea ce va duce la o situaţie catastrofală pentru zonele de coastă.

Previziunile sunt făcute într-un studiu recent realizat de agenţia spaţială americană şi de Universitatea din Hawaii, studiu care s-a concentrat asupra efectelor fenomenului în SUA.

Ce reprezintă ”oscilaţia” Lunii

Viitoarele modificări naturale ale orbitei Lunii sunt cunoscute sub numele de ”oscilaţie”. Acest aspect nu este un fenomen nou. El a fost observat pentru prima dată în 1728 şi face parte dintr-un ciclu natural de 18,6 ani.

În timpul primei jumătăţi a ciclului, mareele obişnuite ale Pământului sunt atenuate: fluxul este mai puţin înalt, iar refluxul rămâne la un nivel mai ridicat decât în mod normal.

În timpul celei de-a doua jumătăţi, mareele sunt amplificate: fluxul este mai înalt, iar la reflux apele se retrag mai puternic.

Potrivit NASA, elementul de noutate din ciclul lunar ce va începe în 2030 este reprezentat de modul în care atracţia gravitaţională a Lunii - principala cauză a mareelor de pe Pământ - se va combina cu creşterea nivelului mărilor ca urmare topirilor ghețarilor din zonele arctice, ca urmare a încălzirii planetei.

În prezent, Luna se află în jumătatea de amplificare a ciclului său. Cu toate acestea, de-a lungul coastelor americane, nivelul mării nu a crescut atât de mult, încât mareele înalte să depăşească pragurile de inundaţii.

Altfel vor sta lucrurile în viitor, când ciclul va ajunge să amplifice din nou mareele, ceea ce se va întâmpla la mijlocul anilor 2030.

În timpul care se va scurge până atunci, va avea loc o creştere globală a nivelului mării din cauza încălzirii globale.

Astfel, mareele mai înalte, amplificate de ciclul lunar, vor provoca inundaţii de-a lungul a aproape întregii coaste a SUA.

Doar zonele nordice îndepărtate, precum Alaska, ar putea scăpa încă un deceniu sau mai mult de acest fenomen, deoarece aceste zone de uscat se ridică din cauza unor procese geologice pe termen lung.