Britanicii, la mâna şoferilor români de camioane. «Este amuzant cum a funcţionat Brexit. Uite că au obţinut ceea ce au vrut»

30 Sep 2021 | scris de Adriana Surugiu

Se poate spune că șoferii români de camioane au devenit, în condiţiile în care Marea Britanie se confruntă cu uriaşe probleme pe piaţa muncii în acest domeniu, marii câștigători în urma Brexitului. 

Britanicii, la mâna şoferilor români de camioane. «Este amuzant cum a funcţionat Brexit. Uite că au obţinut ceea ce au vrut»

Şoferii români sunt la mare căutare, iar patronii companiilor de transport britanice se roagă de ei să rămână în UK și, pentru a fi mai convingători, au început să le crească salariile, obligaţi de criza uriaşă a forţei de muncă.

Jurnaliștii de la Nottinghamshire Live, oferă o imagine a modului în care Brexitul a schimbat viața și munca șoferilor de camioane în Marea Britanie.

Valentin Bonda este unul dintre şoferii de TIR care trecut printr-o experienţă neplăcută cu angajatorii britanicii. În urmă cu trei ani, el a petrecut câteva săptămâni în Marea Britanie, dar a renunţat pentru că că nu se simţea apreciat, iar patronul firmei la care se angajase nu era serios. 

”Am avut o experienţă în Marea Britanie, dar nu mi-a plăcut deloc. Aş spune că a fost o experienţă mai degrabă negativă. Nu ştiau a se purta cu angajaţii, erau aroganţi, iar din acest motiv am plecat rapid de acolo. Şi au plecat mulţi alţi colegi, români, polonezi şi alţi est-europeni.

Am plecat în Belgia şi nu regret deloc, pentru că salariile sunt cel puţin la acelaşi nivel, dar oamenii sunt de altă calitate.

Culmea e că acum e plin de anunţuri şi vin englezii şi se roagă de tine să mergi la ei, dar nu mai fac greşeala asta. Dacă nu au ştiut să ne aprecieze atunci...”, a spus el. 

Există şi români care au dat însă curs ofertei britanicilor şi au rămas să muncească în Marea Britanie. Printre ei se află şi Nicolae Costea, şofer de TIR stabilit în Nottingham, dar care lucrează pe cont propriu, la comenzi.

Despre cazul său a scris şi presa britanică. Tată a trei copii, românul în vârstă de 32 de ani spune că a rămas în Marea Britanie doar pentru a-şi întreţine familia şi a vorbit despre schimbarea de atitudine a britanicilor, constrânşi de problemele cu care se confruntă.

”La fel ca mulţi alţi şoferi de camioane români din Marea Britanie, lucrez ca şofer de camion independent pentru a-mi putea organiza propriul program. Dacă aş fi angajat direct la o companie, aş fi avut doar 28 de zile de vacanţă pe an. A fi şofer de camion este o slujbă solicitantă şi am vrut să fiu independent.

Cu toate acestea, în luna aprilie a acestui an, înainte de termenul limită pentru Brexit, mulţi şoferi europeni de camioane erau supuşi unei presiuni uriaşe pentru a aplica pentru locuri de muncă.

Agenţia mi-a oferit două opţiuni: fie să fiu angajat direct de companie, fie să nu mai lucrez. Aşa că am renunţat şi am rămas fără loc de muncă timp de trei săptămâni”, povestește Nicolae Costea.

Românul le-a mai declarat jurnaliștilor britanici că foarte mulţi colegi de-ai săi, şoferi de TIR, au părăsit Marea Britanie atunci când li s-a dat ultimatum să plece, în prima jumătate a anului.

Acum, angajatorii britanici sunt disperaţi şi încearcă să-i convingă să revină, însă cei mai mulţi şi-au găsit între timp joburi bine plătite în ţări ca Franţa, Germania, Olanda sau Belgia.
 
Cei care au rămas în Insulă, sunt ”asaltaţi” acum zilnic cu oferte, care de care mai tentante. 

”Acum există o cerere mare de şoferi de camioane. Şi eu, dar şi mulţi dintre prietenii mei zilnic oferte de muncă. Companiile sunt presate, deoarece mulţi șoferi au plecat din cauza Brexitului.

Înainte de Brexit, britanicii nu ar fi acceptat sub nicio formă şoferii de camioane care desfăşoară activităţi independente, dar uote că acum imploră pe toată lumea să se întoarcă”, a adăugat românul. 

Costea, la fel ca alţi şoferi din estul Europei, a luat decizia să nu mai accepte să fie trataţi cu superioritate de britanici, iar dacă au rămas, au făcut-o şi pentru că salariile le-au fost crescute.

”Înainte de Brexit câştigam în jur de 700 de lire sterline pe săptămână, acum câştig uneori mai mult de 1.000 de lire sterline”, a punctat Costea.

Şi Izabela Ladan e șoferiță de camion în Marea Britanie. Are 55 de ani şi s-a mutat din România în Nottingham împreună cu cei patru copii şi soţul său. La rândul său spune că englezii au început să pună problema diferit după ce au început să se confrunte cu criza de personal.

Potrivit spuselor ei, acum remuneraţiile au crescut în medie cu 25%, pentru că britanicii confruntaţi cu exodul forţei de muncă sunt acum disperaţi să-şi păstreze şoferii.

”Companiile britanice sunt acum disperate după şoferi din Uniunea Europeană. Acum au nevoie de noi mai mult ca niciodată.

Este amuzant cum a funcţionat Brexit. Uite că au obţinut ceea ce au vrut, dar acum sunt în criză. Şi pentru că sunt disperaţi, se roagă de noi. Înainte ne tratau ca pe nişte sclavi, acum se roagă de noi“, spune românca.